Κάθε Τρίτη και Κάτι Άλλο 2018 – 2019
Το ραντεβού με τις ανοιχτές ομιλίες ανανεώνεται και συνεχίζεται για τέταρτη χρονιά.
Ένα ραντεβού με την ιστορία, τη φιλοσοφία, τον πολιτισμό, αλλά και κοινωνικά θέματα, θα είναι οι φετινές συναντήσεις μας, με ιδιαίτερα αξιόλογους ανθρώπους που ξεχωρίζουν στο χώρο τους.
Από φέτος η συγκεκριμένη δράση θα είναι σε συνδιοργάνωση του Δημοτικού Θεάτρου Μαραθώνα με την ΚΕΔΜΑ.
Οι ομιλίες θα ξεκινήσουν από Τρίτη 4 Δεκεμβρίου και θα συνεχίσουν έως και αρχές Μαρτίου. Πιστεύουμε ότι και φέτος θα κρατήσουμε το ενδιαφέρον των δημοτών μας, που μας τιμούν με την παρουσία τους, προσφέροντας μια γόνιμη και εποικοδομητική δίωρη συνάντηση, επιμορφωτικού χαρακτήρα με καλεσμένους υψηλού επιπέδου, όπως συμβαίνει από την πρώτη ώρα, με τη δράση των ανοιχτών ομιλιών «Κάθε Τρίτη και Κάτι Άλλο».
Ξανά μαζί από 4 Δεκεμβρίου στην βιβλιοθήκη του Αθλητικού και Πολιτιστικού Κέντρου Νέας Μάκρης, στις 7μ.μ.
Αναλυτικά το Πρόγραμμα
Τρίτη 4 Δεκεμβρίου θα υποδεχτούμε την κυρία Νίκη Τσιρώνη, με θέμα:
«Το βιβλίο, κείμενο και αντικείμενο. Ένα ταξίδι στην ιστορία και την τέχνη του βιβλίου».
Με αφορμή την Αθήνα, Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου για το 2018, θα κάνουμε μία αναδρομή στην ιστορία και την τέχνη του βιβλίου από τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες μέχρι τη σύγχρονη εποχή με έμφαση την κοινωνική ιστορία του βιβλίου, τους πολλαπλούς του συμβολισμούς και τη χρήση του ως σύμβολο εξουσίας και κύρους στο Βυζάντιο αλλά και τους αιώνες που ακολούθησαν την Πτώση της Πόλης. Συλλογές, βιβλιοθήκες και άνθρωποι που συνδέθηκαν με την ιστορία του βιβλίου θα σταθούν αφορμή για αυτή την περιήγηση από το χειρόγραφο στο έντυπο βιβλίο φτάνοντας μέχρι το ηλεκτρονικό βιβλίο και τις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων.
Νίκη Τσιρώνη βυζαντινολόγος. Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Κέντρο Ελληνικών Σπουδών Πανεπιστημίου Harvard & επισκέπτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Simon Fraser, Vancouver
Τρίτη 11 Δεκεμβρίου
Θέμα : «Το τρένο φεύγει στις 8» αφιέρωμα στον Μάνο Ελευθερίου και τη Λούλα Αναγνωστάκη».
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Θανάσης Νιάρχος θα μας μιλήσει για τον προσωπικό του φίλο Μάνο Ελευθερίου το έργο και τη ζωή του, και αντίστοιχα ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Μάνος Καρατζογιάννης , ερευνητής του έργου της Λούλας Αναγνωστάκη. Θα τιμήσουμε δύο μεγάλες προσωπικότητες από το χώρο της τέχνης, οι οποίοι έφυγαν από τη ζωή ένα χρόνο πριν.
Θανάσης Νιαρχος
Μάνος Καρατζογιάννης Ηθοποιός – Σκηνοθέτης
Είναι αριστούχος της Ανωτέρας Σχολής Δραματικής Τέχνης του Γιώργου Αρμένη (2003). Έχει σπουδές στην Αγγλική και στη Γερμανική γλώσσα καθώς επίσης και στην κλασσική κιθάρα.
Έχει πρωταγωνιστήσει σε έργα πολλών μεγάλων σκηνοθετών, έχει σκηνοθετήσει ο ίδιος και συμμετείχε στο Ελληνικό Φεστιβάλ το 2017 με την έκθεση και τα έργα της Ελληνίδας συγγραφέως Λούλας Αναγνωστάκη. Είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Σταθμός.
18 Δεκεμβρίου
Θέμα : «Αλλάζει το κλίμα αλλάζουμε και εμείς». Ο μετεωρολόγος και διευθυντής του Εθνικού Μετεωρολογικού Κέντρου, Θοδωρής Κολυδάς θα μας μιλήσει για τις κλιματολογικές αλλαγές και πως προσαρμόζεται ο άνθρωπος σε αυτές.
Θεόδωρος Κολυδάς , μαθηματικός, μετεωρολόγος. Διευθυντής του Εθνικού Μετεωρολογικού Κέντρου.
8 Ιανουαρίου
Θέμα: «Καρό παιδιά ριγέ πατεράδες» είναι ο τίτλος του νέου βιβλίου, του Βασίλη Κατσικονούρη. Με αφορμή αυτό το τίτλο θα αναπτύξουμε την συζήτηση «Η τέχνη της αφήγησης στο πεζογράφημα και στο θέατρο», αλλά και το χάσμα των γενεών.
Βασίλης Κατσικονούρης , καθηγητής αγγλικής γλώσσας και θεατρικός συγγραφέας.
Ο Βασίλης Κατσικονούρης έχει γράψει τα θεατρικά έργα Το Γάλα, Καλιφόρνια Ντρίμιν, Εντελώς Αναξιοπρεπές, Το μπουφάν της Χάρλεϋ, Οι Αγνοούμενοι, Πήρε τη ζωή της στα χέρια της, Καγκουρο, το Καμπακ.. Έχουν παιχτεί στην Ελλάδα (Εθνικό Θέατρο, Θέατρο Δημήτρης Χορν, Στοά, Μεταξουργείο, Ελληνικός Κόσμος, Ίδρυμα Κακογιάννης κ.α.), στην Κύπρο (Θ.Ο.Κ., Θέατρο Διόνυσος και αλλού), στο Βελιγράδι (Belgrade Drama Theatre), στη Βαρσοβία (Θέατρο Kamienica) και στη Γερμανία (Φεστιβάλ Βισμπάντεν).
Έργα του έχουν τιμηθεί με κρατικά βραβεία από το Υπουργείο Πολιτισμού, στο διεθνή διαγωνισμό του Ιδρύματος Ωνάση και με βραβεία κοινού από το περιοδικό Αθηνόραμα.
Έχει γράψει δύο μυθιστορήματα: «Μπαμπούσκα» (εκδ. Κέδρος 2012) και «Ντίντλο, το σωματίδιο του χρόνου» (εκδ. Γαβριηλίδης 2014) καθώς και τη συλλογή διηγημάτων «Η ρωγμή των 7 και 45 μ.μ.» (Εκδ. Καστανιώτη 2016).
Ακόμη έχει γράψει και το σενάριο για τη μεταφορά του έργου του «Το Γάλα» στον κινηματογράφο (σκηνοθ. Γ. Σιούγα 2011)
Το 2013 σκηνοθέτησε το μονόλογο Το Θέαμα του John Clancy στο Θέατρο Σημείο. Το 2015 τους μονόλογους του Ιάκωβου Καμπανέλλη Ένας Πανηγυρικός και ένας Επικήδειος στο θέατρο Αλεξάνδρεια. Το 2016 σκηνοθέτησε για πρώτη φορά δικό του έργο, το «Καγκουρό» στο θέατρο Σταθμός. Το 2018 την παράσταση «ΞΑΝΑ…λέγοντας τις ιστορίες» με έφηβους μαθητές, τους γονείς τους και τους καθηγητές τους. Ζει στην Αθήνα, όπου και εργάζεται ως καθηγητής Αγγλικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
15 Ιανουαρίου
Θέμα: Εργογραφικά – Λογοτεχνικό Έργο – Λαογραφία – Ιστορία της Νέας Μάκρης
Μιχάλης Δελησάββας, ένας λογοτέχνης του τόπου μας, της Β΄ γενιάς των ΜακρηνοΛιβισιανών Μικρασιατών της Νέας Μάκρης. Γεννήθηκε στη Νέα Μάκρη. Είναι γιατρός, παιδίατρος, δρ. Ιατρικής Παν/μίου Αθηνών. Έχει εκδώσει ποιητικές συλλογές, διηγήματα, παραμύθια, μυθιστορήματα, θεατρικά έργα, λαογραφικά κ.α.
22 Ιανουαρίου
Λουκάς Θάνος. Θέμα: «Αισχύλου Πέρσες Μαραθώνας Σαλαμίνα»
Ο λόγος για τον Αισχύλο, τον τραγικό ποιητή, αλλά και Μαραθωνομάχο, και το έργο του ΠΕΡΣΕΣ που θεωρείται το πρώτο θεατρικό έργο της ανθρωπότητας και πραγματεύεται την ναυμαχία της Σαλαμίνας όπου η νίκη των Ελλήνων επί των Περσών σηματοδότησε όλη την επόμενη πορεία της Ιστορίας και την δημιουργία όλου του δυτικού πολιτισμού. Αν οι Πέρσες είχαν νικήσει, σον Μαραθώνα ή στην Σαλαμίνα η ανθρωπότητα θα ήταν πολύ διαφορετική.
Ο Λουκάς Θάνος (αγγλικά: Lucas Thanos ) είναι συνθέτης μουσικής και μεταφραστής και γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε, χορό στη σχολή Ραλλού Μάνου, Scuola di danza Teatro dell’ Opera di Roma, Steps New York, Dupree dance accademy Los Angeles. Θέατρο στη σχολή Πέλου Κατσέλη και στο Actor studio Los Angeles. Μουσική με τον Γιάννη Α. Παπαϊωάννου και στο conservatorio Santa Cecilia Roma. Κοινωνιολογία, Φιλοσοφία Universita degli studi di Roma.
Έχει διδάξει στην Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Βεάκη, στο Actors Studio Los Angeles, στην Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης “Ιάκωβος Καμπανέλλης”, στο Paper and Plastic Theater Los Angeles, στο Moscow Studio of Plastic Arts, στο Duncan Dance Research Center, στο UCLA, στο Kschessinska Mansion St Petersburg.
29 Ιανουαρίου
Η επανάσταση των κυριών και οι απαρχές του ”ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ”-Η Καλλιρρόη Παρρέν.
Στα τέλη του 19ου και το γύρισμα του 20ού αιώνα η εκπαίδευση των γυναικών δεν ήταν αυτονόητη, όπως σήμερα. Το ίδιο ίσχυε και για το δικαίωμά τους στην εργασία, η δε συμμετοχή τους στην πολιτική-απλώς αδιανόητη.. Μέσα από τη ζωή και το έργο μιας ‘ακτιβίστριας’ της εποχής του Τρικούπη και του Βενιζέλου, της δημοσιογράφου, Καλλιρρόης Παρρέν, παρακολουθούμε πως αλλάζουν σταδιακά τα πράγματα και οι Ελληνίδες αποκτούν δημόσιο λόγο.
Μαρία Πασσά Κώτσου
Απόφοιτος του Ιστορικού και Αρχαιολογικού τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Ανωτέρας Σχολής Ξεναγών. Εργάστηκε επί πενταετία ως ερευνήτρια στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα “Β. Παπαντωνίου” και στη συνέχεια ως ξεναγός. Μέλος του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM), της Ελληνικής Εταιρείας Ενδυμασιολογίας και Α’ Αντιπρόεδρος του Λυκείου των Ελληνίδων.
5 Φεβρουαρίου
Θέμα: «Η Μουσική ως φάρμακο»
Η μουσική θεραπεία στη σύγχρονη ιατρική
Ο Θανάσης Δρίτσας είναι Καρδιολόγος, Αναπληρωτής Δ/ντής στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο. Συνθέτης και συγγραφέας.
Ο Θανάσης Δρίτσας γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε ιατρική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ειδικεύθηκε στην καρδιολογία στα πανεπιστημιακά νοσοκομεία Guy’s & Hammersmith Hospital, RPMS, London, UK. Παράλληλα με τις ιατρικές του σπουδές μελέτησε ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση μουσικής. Εχει αναγνωρισθεί διεθνώς ως πρωτοπόρος για την κλινική και ερευνητική του δραστηριότητα στη χρήση της μουσικής ως θεραπευτικού μέσου (music medicine) και αποτελεί διακεκριμένο μέλος της Ευρωπαικής Καρδιολογικής Εταιρείας (FESC) και της Διεθνούς Εταιρείας Μουσικής στην Ιατρική (ISMM).
Παραγωγός της εκπομπής «Μαγικός Αυλός» του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (1999-2001). Εχουν κυκλοφορήσει σε δίσκους (CD) τα μουσικά του έργα: Εικόνες-String Images (Musica Viva), Υδατογραφίες (Protasis Music), Δύο Μουσικά Παραμύθια (Lyra), Μορφέας-Θεραπευτικό CD που χρησιμοποιεί εμβρυικούς ήχους για εισαγωγή ύπνου (Info Health), Στην άκρη των παραμυθιών, τραγούδια και εύθραυστοι ήχοι για φωνή και πιάνο (Protasis Music 2008), Εικόνες-Κύκλος Ελληνικός (Protasis Music).
Επίσης είναι συγγραφέας των βιβλίων: Η Μουσική ως Φάρμακο (Ιnfo Health), Κωδικός Μπλε-ιστορίες στα όρια ζωής και θανάτου (εκδ. Μπαρτζουλιάνος), Το όνειρο της Αθηνούλας-παραμυθένιες ιστορίες για μικρά και μεγάλα παιδιά (εκδ. Μπαρτζουλιάνος) και Η ασθένεια της Υγείας (εκδ. Παπαζήση).
Εργάζεται στο Ωνάσειο ΚΚ ως Καρδιολόγος, Αναπληρωτής Διευθυντής στο Τμήμα Αναιμάκτων Διαγνωστικών Τεχνικών του Καρδιολογικού τομέα.
12 Φεβρουάριου
Χρύσα Αλεξοπούλου
«Εκδίκηση και θυσία: επιλογή δράσης από τις ηρωίδες του Ευριπίδη»
Ιστορίες εκδίκησης που αποκαλύπτουν τον ψυχισμό των γυναικών, όταν αυτές προδίδονται, αγνοούνται ή προσβάλλονται, αλλά και κορυφαίες στιγμές θυσιαστικής προσφοράς τους, υπηρετούνται από τα ευριπίδεια δράματα με ιδιαίτερη ικανότητα προσέγγισης της ανθρώπινης ψυχής και εξαιρετική τεχνική.
Ἡ Χρύσα Ἀλεξοπούλου κατάγεται ἀπό τήν Ἀμαλιάδα. Σπούδασε Φιλολογία στό Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν, παρακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στή Γερμανία (Wolfgang Goethe Universitaet, Frankfurt) καί εἶναι ἀριστοῦχος διδάκτωρ τῆς Φιλοσοφικῆς Σχολῆς τοῦ Παν/μίου Ἀθηνῶν. Ὑπηρέτησε στή Β/θμια Ἐκπαίδευση ὡς καθηγήτρια καί Σχολ. Σύμβουλος στήν Ἀνατ. Ἀττική καί δίδαξε στή Γ/βάθμια Ἐκπαίδευση στήν Ἑλλάδα Ἀρχαῖο Δράμα στό Ε.Α.Π. καί στή Γερμανία Ἑλληνική Γλώσσα καί Πολιτισμό. Ἔχει ἐκδώσει τή διατριβή της, βιβλία γιά τήν Ἀρχαϊκή Λυρική Ποίηση, τον Ευριπίδη, μετάφραση ἐπιλεγμένων ἀποσπασμάτων τῶν Γερμανῶν ποιητῶν Χάινε καί Μέρικε, μελέτες γιά ποικίλα φιλολογικά θέματα καί τέσσερις ποιητικές συλλογές.
19 Φεβρουαρίου
Δημήτρης Δασκαλόπουλος Θέμα : «Ο Κ. Π. Καβάφης σήμερα»
Με αναδρομές στην εντός και εκτός Ελλάδος τύχη του καβαφικού έργου κατά το παρελθόν, ανιχνεύονται τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της ποίησης και του πεζού λόγου του Αλεξανδρινού, ο τρόπος με τον οποίο τον αντιμετώπισε η κριτική, καθώς και η σημερινή παγκόσμια αναγνώρισή του. Όλα αυτά θα αποτελέσουν αφορμές για ανταλλαγή απόψεων και συζήτηση, με έμφαση στο κατά πόσο υπάρχει μια «κατεστημένη» γενικότερη αντίληψη για τον Καβάφη σήμερα, σε πιο βαθμό έχει επηρεάσει την μετά απ’ αυτόν ελληνική (και διεθνή) ποίηση, και γιατί τον διαβάζουμε σήμερα σαν έναν απολύτως σύγχρονο δημιουργό.–
Ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος (Πάτρα 1939) είναι ποιητής και βιβλιογράφος. Σπούδασε νομικά στην Αθήνα. Έχει εκδώσει οχτώ ποιητικές συλλογές και έντεκα βιβλία μελετημάτων για πρόσωπα και θέματα νεοελληνικής λογοτεχνίας. Έχει δημοσιεύσει αυτοτελώς βιβλιογραφίες για τους: Γ. Σεφέρη, Οδυσσέα Ελύτη, Άγγελο Σικελιανό, Γ.Κ. Κατσίμπαλη, Κ.Π. Καβάφη, Αλέξανδρο Κοτζιά κ.ά. Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων και επίτιμος διδάκτωρ Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (2006) και του Πανεπιστημίου Πατρών (2010). Κατά τα τελευταία χρόνια κυκλοφόρησαν τα βιβλία του: Με δίχτυ τον άνεμο (ποιήματα, 2015), Τα χρόνια μου και τα χαρτιά μου (αυτοβιογραφικό χρονικό, 2016), Βιβλιογραφία Γ. Σεφέρη (2016), καθώς και δύο τόμοι με συναγωγές παλαιότερων επιφυλλίδων του (Το δικαίωμα του αναγνώστη, 2017 και Ιστορίες του 20ου αιώνα, 2018). Έχει συντάξει ανθολογίες και έχει επιμεληθεί εκδόσεις έργων του Γ. Σεφέρη.
26 Φεβρουαρίου
Θέμα: Ράμνοι, Ραμνούς και Ραμνούσιοι: ο αρχαίος δήμος και το περιβάλλον του.
Το περιβάλλον του αρχαιολογικού χώρου του Ραμνούντα προστατεύεται από τους αρμόδιους φορείς (Υπουργείο Γεωργίας και Πολιτισμού) και διατηρεί την εικόνα των παραδοσιακών καλλιεργειών και φυσικού περιβάλλοντος, που αποδίδουν σήμερα μια ιδιαίτερα αρμονική εικόνα των ανεσκαμένων ερειπίων με το περιβάλλον τους. Αυτό μάς δίνει την ευκαιρία να συζητήσουμε τη ρομαντικό σημερινό τοπίο σε σχέση με την αρχαιότητα, τότε που το φρούριο και το Ιερό της Νέμεσης έσφιζαν από ζωή.
Στέλλα Ραυτοπούλου
Αρχαιολόγος στο Υπουργείο Πολιτισμού, υπηρετεί στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Ανατολικής Αττικής. Σπούδασε στην Αθήνα, το Southampton και το Λονδίνο, έλαβε μέρος σε ανασκαφές στην Ερέτρια, την αρχαία Μεσσήνη, την Πύλο και τη Νάξο. Εργάστηκε στη Λακωνία, την Αρκαδία και την Αν. Αττική.
Βαγγέλης Μπαλιούσης, Βιολόγος, Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.). Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Δ/νσης Β/θμιας Εκπ/σης Αν. Αττικής.
5 Μαρτίου
Θέμα: «Το αρχαίο δράμα από τη γέννηση ως την αναβίωσή του»
«Κατά βάθος, η σύγχρονη τέχνη μας δεν είναι παρά ένας απλός κρίκος στην εξελικτική αλυσίδα της τέχνης σε όλη την Ευρώπη, και η αλυσίδα αυτή ξεκινά από τους Έλληνες…. Η δημόσια τέχνη των Ελλήνων, που κορυφώνεται στην τραγωδία, ήταν έκφραση της βαθύτερης και ευγενέστερης λαϊκής συνείδησης». R. Wagner . Η γέννηση της δραματικής ποίησης και των παραστάσεών της στο θέατρο στις μεγαλύτερες στιγμές των αρχαίων Αθηνών και της άμεσης δημοκρατίας . Η μείωση έως και την εξαφάνιση της θεατρικής τέχνης κυρίως στα πρώτα βυζαντινά χρόνια και τέλος η αναβίωσή της στη Ρώμη του 1470.
ΛΟΥΚΙΑ ΣΤΕΦΟΥ
Καθηγήτρια φιλόλογος, Σχολική σύμβουλος